Premie en betalen
Veelgestelde vragen
Je nieuwe rekeningnummer (IBAN) geef je veilig en makkelijk door via Mijn Movir. Heb je geen toegang tot Mijn Movir? Vul dan het contactformulier in. Je krijgt een bevestiging als we je rekeningnummer hebben gewijzigd.
Heb je Movir gemachtigd om de premie van je verzekering automatisch te innen? Geef dan een nieuwe SEPA machtiging. Op Ik wil mijn betaalwijze wijzigen lees je hoe je dat doet.
Mijn Movir
- Log in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Mijn berichten'.
- Klik op 'Nieuw bericht'.
- Kies voor 'Rekeningnummer' en selecteer het onderwerp:
- Wijzig je je rekeningnummer, omdat je premie terug krijgt? Selecteer dan het onderwerp 'Rekeningnummer premieteruggave'.
- Wil je je rekeningnummer wijzigen voor het betalen van de premie? Selecteer dan het onderwerp 'Rekeningnummer premiebetaling wijzigen’.
- Vermeld in je bericht:
- je nieuwe rekeningnummer. Let op dat dit rekeningnummer op naam staat van degene die de verzekering is aangegaan, de verzekeringnemer. Van dit rekeningnummer betaal je de premie en wij maken eventuele uitkeringen naar dit rekeningnummer over.
- de naam van de rekeninghouder. Deze moet gelijk zijn aan de naam van de verzekeringnemer van je polis.
- Klik op 'Versturen'.
Contactformulier
Vul het contactformulier in.
- Kies het onderwerp:
- Wijzig je je rekeningnummer, omdat je premie terug krijgt? Selecteer dan het onderwerp 'Rekeningnummer premieteruggave'.
- Wil je je rekeningnummer wijzigen voor het betalen van de premie? Selecteer dan het onderwerp 'Rekeningnummer premiebetaling wijzigen’.
- Vermeld in je bericht:
- je nieuwe rekeningnummer. Let op dat dit rekeningnummer op naam staat van degene die de verzekering is aangegaan, de verzekeringnemer. Van dit rekeningnummer betaal je de premie en wij maken eventuele uitkeringen naar dit rekeningnummer over.
- de naam van de rekeninghouder. Deze moet gelijk zijn aan de naam van de verzekeringnemer van je polis.
- je relatienummer of polisnummer.
- Klik op 'Verstuur'.
Je kan de jaarpremie in termijnen betalen: per halfjaar, per kwartaal of per maand. Daarvoor betaal je wel een toeslag. Wil je de premie per maand betalen, dan kan dat alleen als je per automatische incasso of via je financieel adviseur betaalt.
Termijn Toeslag Movir Momentum AOV Beroeps-AOV, Soepel&Zeker AOV, voorheen Delta Lloyd-polis Reaal en NN aov’s Jaar 0% 0% 0% Halfjaar 1% 2% 3% Kwartaal 1,5% 3% 5% Maand (alleen mogelijk via automatische incasso) 2% 5% 6% De wijziging van je betaaltermijn vraag je aan via Mijn Movir of het contactformulier. Betaal je de premie via je financieel adviseur? Neem dan met hem contact op. Je financieel adviseur zorgt ervoor dat je verzoek bij Movir terecht komt.
Mijn Movir
- Log in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar ‘Mijn berichten’.
- Klik op ‘Nieuw bericht’.
- Kies voor 'Gaat het over je polis?' en selecteer het onderwerp 'Betaaltermijn wijzigen'.
- Geef in je bericht aan in welke termijnen je wil betalen.
- Klik op 'Versturen'.
Contactformulier
- Ga naar het contactformulier.
- Kies het onderwerp ‘Betaaltermijn wijzigen'.
- Vermeld:
- je relatienummer of polisnummer, én
- in welke termijnen je wil betalen.
- Klik op 'Verstuur'.
Wil je makkelijker en op het juiste moment de premie betalen? Maak dan gebruik van automatische incasso. Je geeft ons eenmalig een machtiging en je betaalt je premie voortaan automatisch. Je kan maximaal 1 IBAN-nummer opgeven om de premie van al je polissen te incasseren. Wil je de automatische incasso stoppen? Dat kan altijd. Let op als je de premie per maand betaalt; dat kan alleen als je betaalt via automatische incasso.
- Wil je Movir machtigen of de machtiging aanpassen? Ontdek op Ik wil mijn betaalwijze wijzigen hoe je een nieuwe machtiging geeft.
- Betaal je de premie via je financieel adviseur, neem dan met hem contact op.
Ja, dat kan. Maak de premie dan zelf naar ons over. Doe dat per polis en vermeld daarbij je relatienummer en je polisnummer.
IBAN: NL72 INGB 0672 1944 65
BIC: INGBNL2AWeet je al dat het je niet gaat lukken de premie te betalen? Het is het beste om dit meteen met ons te bespreken en niet te wachten tot de rekeningen zich opstapelen. Ook in deze situatie zijn wij er om samen naar een oplossing te zoeken. Lees verder.
Bij het afsluiten van je verzekering hebben we afgesproken hoe je de premie betaalt: via automatische incasso, door het zelf naar ons over te maken of via je financieel adviseur. Je betaalwijze, je betaaltermijn en de premie vind je op de polis van je verzekering en in Mijn Movir.
Maak je de premie zelf naar ons over? Vermeld daarbij altijd ons betalingskenmerk. Dat is belangrijk. Dan kunnen we je betaling goed verwerken. Het betalingskenmerk vind je op ons betaalverzoek.
IBAN: NL72 INGB 0672 1944 65
BIC: INGBNL2AIn veel gevallen kan je de premie die je voor je aov betaalt, aftrekken van 'inkomsten uit werk en woning' in box 1 in je aangifte inkomstenbelasting. Zo betaal je minder belasting. Lees verder.
De hoogte van de premie die je betaalt voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) hangt af van verschillende factoren. Op 2 daarvan heb je geen of weinig invloed: je leeftijd en het werk dat je doet. Want hoe ouder je bent en hoe fysiek zwaarder je werk is, hoe meer premie je betaalt. Met de keuzes die je maakt beïnvloed je zelf de premie.
Ook het moment waarop je de verzekering sluit, heeft invloed op de premie. De premie stellen we vast op het moment dat je de aov sluit. Dat doen we op basis van onder andere de rentestand, inflatie en de kans op uitval en herstel binnen je beroepsgroep. Die aspecten kunnen veranderen. In dat geval passen we onze premie voor nieuwe klanten aan.
Klanten vallen vaker en langer uit. Ook heeft De Nederlandse Bank nieuwe, marktbrede richtlijnen voor verzekeraars opgesteld. Om deze redenen verhoogden we de premie. We begrijpen dat dit een vervelende boodschap was. Ondanks de premieverhoging ben je bij Movir nog steeds goed verzekerd voor de gevolgen van arbeidsongeschiktheid. Lees verder.
Rond 20 februari krijg je een jaaropgave van de premie die je hebt betaald in het afgelopen kalenderjaar. De premie vind je ook op de polis van je verzekering. Deze documenten vind je in Mijn Movir:
- Log in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Documenten'.
- Download de jaaropgave en je polis om deze in te zien. Ben je ingelogd op je pc? Om de opgave te bekijken, kan je ook op het oog achter het document klikken. Deze functie is niet beschikbaar op je mobiel.
Heb je aangegeven op papier met ons te willen communiceren, dan ontvang je de jaaropgave en je polis ook via de post. Je verandert je communicatievoorkeur van post naar digitaal in Mijn Movir onder 'Persoonsgegevens'.
Verzekering op naam van je BV
Staat de verzekering op naam van je BV? Dan krijg je geen jaaropgave. De aov-premie is alleen fiscaal aftrekbaar als je zzp’er, eigenaar van een eenmanszaak, vennoot in een vof of maatschap, of de niet-commanditaire vennoot in een cv bent.In veel gevallen kan je de premie die je voor je aov betaalt, aftrekken van 'inkomsten uit werk en woning' in box 1 in je aangifte inkomstenbelasting. Zo betaal je minder belasting. Wanneer je de premie betaalt, bepaalt over welk jaar je de premie kan aftrekken. Lees verder.
Op Mijn belastingaangifte lees je in welke gevallen de aov-premie aftrekbaar is van je belastbaar inkomen. Ook ontdek je daar hoe je dat doet met je belastingaangifte.
Deze vind je rond 20 februari in Mijn Movir:
- Log in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Documenten'.
- Download de jaaropgave en je polis om deze in te zien. Ben je ingelogd op je pc? Om de opgave te bekijken, kan je ook op het oog achter het document klikken. Deze functie is niet beschikbaar op je mobiel.
Heb je aangegeven op papier met ons te willen communiceren, dan ontvang je de jaaropgave ook via de post. Je verandert je communicatievoorkeur van post naar digitaal in Mijn Movir onder 'Persoonsgegevens'. Ook bij het activeren van je account kan je aangeven dat je post graag digitaal ontvangt.
Staat de verzekering op naam van je BV?
Dan krijg je geen jaaropgave. De aov-premie is alleen fiscaal aftrekbaar als je zzp’er, eigenaar van een eenmanszaak, vennoot in een vof of maatschap, of de niet-commanditaire vennoot in een cv bent.IBAN: NL72 INGB 0672 1944 65
BIC: INGBNL2A
Beroepsorganisatiekorting
We streven altijd naar een eerlijke prijs voor al onze klanten. De beroepsorganisatiekorting is een korting voor een beperkt deel van de Beroeps-AOV klanten en sterk geconcentreerd rondom 3 beroepen (medisch specialist, huisarts en tandarts). Movir wil alle klanten met een Beroeps-AOV in aanmerking laten komen voor een korting. Daarnaast zijn we de afgelopen jaren minder gaan samenwerken met beroepsorganisaties. Uiteraard zien we ook de maatschappelijke trends bij andere financiële producten en dienstverleners. Movir vervangt daarom de beroepsorganisatiekorting door de no-claimregeling.
We stoppen de beroepsorganisatiekorting pas als je niet meer arbeidsongeschikt is. Dat doen we dan per eerstvolgende hoofdpremievervaldatum, dat is de datum waarop het nieuwe verzekeringsjaar ingaat.
Zodra je weer premie betaalt voor de polis, vervalt de beroepsorganisatiekorting. Heb je een Beroeps-AOV die nog wel uitkeert tijdens je arbeidsongeschiktheid, dan vervalt de beroepsorganisatiekorting pas nadat je volledig herstelt bent en weer premie betaalt.
Het stoppen van de beroepsorganisatiekorting is geen geldige reden om een verzekering tussentijds op te mogen zeggen.
Heb je een 1-jaarscontract, dan kan je de verzekering opzeggen zonder opzegtermijn. Heb je een 5-jaarscontract, dan kan je de verzekering opzeggen per contractvervaldatum. Houd daarbij rekening met een opzegtermijn van 2 maanden.
Staat je vraag er niet tussen?
Neem dan contact op met ons Team Acceptatie.
Staat je vraag er niet tussen?
Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.