Een aov aanvragen
Je wilt een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) afsluiten en bent benieuwd wat daarbij komt kijken. Wat voor formulieren moet je invullen, naar wie moet je ze sturen en hoelang duurt het allemaal? Wij willen niet dat je voor verrassingen komt te staan. Daarom lees je hier hoe het allemaal werkt.
Zo vraag je een verzekering aan
Kun je niet meer werken omdat je arbeidsongeschikt bent, dan heeft dat grote impact op je leven. Ook de financiële gevolgen kunnen enorm zijn. Daarom sluit je de aov van Movir via een onafhankelijk adviseur.
Heb je nog geen financieel adviseur?
We brengen je graag in contact met een financieel adviseur die thuis is in het verzekeren van inkomens. Bel ons op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur op 030 607 87 00.
Dit doet een financieel adviseur
Een financieel adviseur brengt samen met jou je persoonlijke situatie en wensen in kaart, vergelijkt het aanbod van verzekeraars en geeft je een persoonlijk advies. Onderwerpen die je met je adviseur bespreekt zijn bijvoorbeeld:
- Hoeveel inkomen heb ik nodig?
- Hoe groot is mijn buffer?
- Hoe kan ik mijn inkomen beschermen?
- Ik heb een hypotheek of studerende kinderen, hoe ziet mijn toekomst eruit?
Heb je een goed gesprek met je financieel adviseur gehad? Fijn, dan weet je met welke aov je de meest zorgeloze toekomst tegemoet gaat. De volgende stap is het aanvragen van de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ook dat doe je samen met je adviseur. Het is bij Movir niet mogelijk om zelf je aov af te sluiten.
Een aov aanvragen
Je vraagt een aov aan met een aanvraag-/wijzigingsformulier en een gezondheidsverklaring. Deze krijg je van je adviseur. Het is belangrijk dat je deze formulieren juist en volledig invult. Op basis daarvan beoordelen we het risico dat je arbeidsongeschikt wordt en bepalen we of je de verzekering kan sluiten.
Meer informatie over het invullen van een gezondheidsverklaring vind je in dit filmpje van het Verbond van Verzekeraars of in deze brochure van het Verbond van Verzekeraars. Je kunt ook de website van het Verbond bekijken.
Ben je net gestart als ondernemer en was je tot 13 weken geleden verplicht verzekerd of in loondienst?
Dan kun je kiezen voor een vrijwillige verzekering van het UWV. Deze WIA-basisverzekering voor arbeidsongeschiktheid geeft je al zekerheid van inkomen in de periode die wij nodig hebben om je aanvraag te beoordelen. Het UWV accepteert je aanvraag zonder medische keuring. Deze verzekering is dagelijks opzegbaar en kun je dus opzeggen zodra je onze polis hebt ontvangen.
In de tussentijd verzekerd voor een ongeval
Terwijl je aanvraag loopt krijg je kosteloos een dekking voor arbeidsongeschiktheid door een ongeval. Deze loopt totdat wij je aanvraag accepteren of afwijzen.
Als je in die periode arbeidsongeschikt wordt door een ongeval, krijg je een uitkering op basis van de verzekering die je hebt aangevraagd. Ook als we je aanvraag uiteindelijk niet accepteren. De uitkering gaat in als de eigenrisicotermijn die je hebt gekozen voorbij is. Die termijn begint op de datum waarop de verzekering ingaat. Wijzen wij je aanvraag uiteindelijk af, dan begint je eigenrisicotermijn wanneer wij je aanvraag afwijzen.
Team Acceptatie beoordeelt je aanvraag-/wijzigingsformulier
Verschillende medewerkers van Movir gaan met je aanvraag aan de slag. Team Acceptatie beoordeelt je aanvraag-/wijzigingsformulier. Ze kijken naar het werk dat je doet, je inkomen en het bedrag dat je wilt verzekeren. Soms willen ze meer over je weten om een uitspraak te kunnen doen. Dan krijg je een bericht waarin ze om meer informatie vragen. Als Team Acceptatie alle informatie in 1 keer ontvangt en geen aanvullende informatie nodig heeft, beoordelen zij je aanvraag binnen 5 werkdagen.
Team Medisch Advies beoordeelt je gezondheid
Team Medisch Advies beoordeelt je gezondheidsverklaring. Daarbij maakt het team gebruik van de richtlijnen en ervaringen van Movir, wetenschappelijke kennis en statistische gegevens. Meer informatie over het invullen van een gezondheidsverklaring vind je in dit filmpje of in deze brochure van het Verbond van Verzekeraars.
De co-adviseur medisch kan na de beoordeling van de gezondheidsverklaring besluiten dat het van toegevoegde waarde is om even te bellen. Samen nemen jullie je verklaring dan telefonisch door. Ook bespreken jullie de vervolgstappen en mogelijke uitkomsten van de medische beoordeling. Heb je vragen over de medische beoordeling van je aanvraag? Dan kan je deze meteen stellen.
Ben je voor een klacht, aandoening of ziekte bij een arts of therapeut onder behandeling? Of ben je dat geweest? Soms weet Team Medisch Advies daar graag wat meer over, voordat het ons adviseert over je aanvraag. Met jouw toestemming vraagt Team Medisch Advies dan extra informatie op bij je behandelaar. Het team kan je ook vragen om een onderzoek te ondergaan bij een arts, of om aanvullende vragen over je aandoening in te vullen. Zo kan Team Medisch Advies beter het risico inschatten dat je in de toekomst arbeidsongeschikt raakt.
Keuring door een onafhankelijke partij
Het kan gebeuren dat Team Medisch Advies je vraagt je te laten keuren door een onafhankelijke arts of instantie. Ben je maximaal een jaar geleden al gekeurd? Overleg dan met Movir of deze keuring volstaat. Laat je je keuren, dan duurt het gemiddeld 4 weken tot wij de informatie over die keuring ontvangen. Zodra Team Medisch Advies alle informatie binnen heeft, geeft het binnen 10 werkdagen advies aan Movir. Meer informatie over de medische keuring lees je in de brochure van het Verbond van Verzekeraars.
Meld veranderingen van je gezondheid
Verandert je gezondheidssituatie voordat de verzekering tot stand komt? Dan ben je verplicht om dit door te geven aan Team Medisch Advies. Dit kan namelijk je aanvraag beïnvloeden. Bel in dat geval naar 030 607 87 00 of stuur een e-mail naar medischacceptatie@movir.nl.
Hoe lang duurt het om bij jullie een aov af te sluiten (acceptatietraject)? En hoe kan ik dit versnellen?
Wij streven ernaar om je binnen 8 weken na het ontvangen van je complete aanvraag te laten weten of je een aov bij ons kunt afsluiten en onder welke voorwaarden. Soms hebben we langer de tijd nodig. Bijvoorbeeld omdat we extra informatie nodig hebben van een arts, behandelaar of specialist. In het gesprek waarin wij de gezondheidsverklaring met je doornemen geven wij je een indicatie hoe lang het traject gaat duren.
Tips om het traject te versnellen:
- Waarschuw je arts of behandelaar alvast dat wij informatie gaan opvragen, mocht dit van toepassing zijn.
- Check regelmatig je e-mail of wij nog iets van jou verwachten.
- Gebruik zoveel mogelijk het online portaal Mijn Movir.
Check onze reactietijden of kijk in Mijn Movir.
Zodra Team Medisch Advies alle medische gegevens heeft om je risico op arbeidsongeschiktheid te kunnen inschatten, kan het ons adviseren.
Heb je het advies ontvangen en een vraag daarover?
Iedere werkdag staan we klaar om antwoord te geven op vragen die je hebt. Op een aantal vragen vind je hier het antwoord. Staat je vraag er niet tussen, stuur dan een e-mail naar medischacceptatie@movir.nl. Als je daarin je relatienummer vermeldt kunnen we je sneller helpen.Ben je het niet eens met het advies?
Heb je bezwaar tegen het advies van Team Medisch Advies en kun je dat onderbouwen? Neem dan contact op met Team Medisch Advies via 030 607 87 00 of medischacceptatie@movir.nl. Stuur je een e-mail, dan word je sneller geholpen als je je relatienummer vermeldt. Je kan Team Medisch Advies iedere werkdag telefonisch bereiken tussen 8.00 en 17.30 uur.
Als wij alle informatie en het advies van Team Medisch Advies hebben ontvangen, dan beoordelen wij je aanvraag binnen 5 werkdagen. Ons besluit kan zijn:
- We accepteren je aanvraag.
- We bieden je een verzekering aan tegen beperkende voorwaarden, of een hogere premie. Je kunt bij je aanvraag aangeven of je dit advies eerst van Team Medisch Advies wilt horen, voordat dit team advies aan Movir uitbrengt.
- We wijzen je aanvraag af. Je kunt bij je aanvraag aangeven of je dit advies eerst van Team Medisch Advies wilt horen, voordat het team advies aan Movir uitbrengt.
Movir laat je per brief weten of je een aov kunt afsluiten. Is dat het geval, dan krijg je bij deze brief meteen je polis. Heb je de polis gekregen? Dan hoef je veranderingen in je gezondheid niet meer aan ons door te geven. Tenzij je arbeidsongeschikt raakt natuurlijk.
Wanneer krijg je duidelijkheid over je aanvraag?
Als wij geen nadere informatie nodig hebben, dan duurt het maximaal één week voor je de polis in huis hebt. Hebben wij wel meer informatie nodig, dan zal dat langer duren. Wij zijn dan immers afhankelijk van de snelheid waarmee andere partijen informatie aanleveren. Gemiddeld duurt het ongeveer 8 weken voor wij je kunnen vertellen of en hoe wij je kunnen verzekeren.
Heb je de polis gekregen? Vanaf nu kun je rekenen op de steun van Team Movir. Heb je een Movir Momentum AOV afgesloten, dan krijg je de beste ondersteuning om het maximale uit jezelf te halen. Lees hier meer over de steun van Movir Momentum.
Wat als Movir mij niet kan verzekeren?
Het kan gebeuren dat je geen verzekering bij Movir kunt sluiten. Bijvoorbeeld omdat het risico dat je arbeidsongeschikt wordt een stuk groter is dan gemiddeld. Dat hoeft niet te betekenen dat je helemaal geen aov kunt afsluiten. Je financieel adviseur weet welke andere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen je kunt aanvragen, ook bij andere verzekeraars. Ben je starter en hebben wij alleen vanwege je gezondheid je aanvraag niet geaccepteerd? Ga samen met je adviseur na of onze Vangnet AOV iets voor jou is!
Je kunt een Vangnet AOV bij ons aanvragen als je aan deze voorwaarden voldoet:
- Binnen 15 maanden nadat je als ondernemer startte, heb je een aov bij Movir aangevraagd.
- Wij hebben je aanvraag alleen vanwege je gezondheid niet geaccepteerd.
- Movir is de 1ste verzekeraar waar je een aov hebt aangevraagd.
- Je hebt Team Medisch Advies toestemming gegeven om het advies over je aanvraag met Movir te delen.
- Als we beoordelen of je arbeidsongeschikt bent kijken we naar alle werkzaamheden die je kunt doen, niet alleen je eigen werkzaamheden. Dit noemen we gangbare arbeid.
- Je verzekert maximaal 70% van het wettelijk minimumloon.
- Als je arbeidsongeschikt bent, verhogen we ieder jaar je uitkering. Deze verhoging is gelijk aan de stijging van het minimumloon. Zo is je uitkering waardevast. Dit noemen we indexeren.
- Je krijgt een uitkering als je 25% of meer arbeidsongeschikt bent.
- Je bent verzekerd tot je 67 of 68 jaar bent. Dit hangt af van de leeftijd waarop je de verzekering sluit.
- Je eigenrisicotermijn bij deze verzekering is 1 jaar.
- Je kunt de verzekering opzeggen als je contract eindigt. Ben je langer dan 1 jaar verzekerd, dan kan je de verzekering dagelijks opzeggen.
Download een brochure
De brochure over de Movir Momentum AOV geeft je uitgebreide informatie over onze AOV voor zelfstandig medisch en zakelijk professionals. In de andere brochure vind je informatie over de Vangnet AOV.
Klaar om een aov aan te vragen?
Wil je je inkomen beschermen voor het geval je arbeidsongeschikt wordt? Bereken dan hoeveel premie je ervoor betaalt of krijg meer informatie tijdens een gratis oriëntatiegesprek met een van onze medewerkers.