Actuele informatie over het coronavirus (COVID-19)
Movir houdt de ontwikkelingen rondom het coronavirus goed in de gaten. Daarbij volgen we de richtlijnen van Buitenlandse Zaken en van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De zorg voor onze klanten en medewerkers staat voorop. Daarom werkt Team Movir hybride, dus deels vanuit huis en deels op kantoor. Zo doen we er alles aan om jou, onze verzekerden en de adviseurs met wie we samenwerken zo goed mogelijk te helpen.
De belangrijkste en meest gestelde vragen rondom aov en corona hebben we voor je op een rij gezet.
Ik wil een beroep doen op mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering
Nee. De aov biedt dekking bij arbeidsongeschiktheid door een ziekte. Bij quarantaine in verband met (het vermoeden van) besmetting, terwijl je niet ziek bent, is er geen dekking.
Ben je (para)medicus en heb je een Langlopende Beroeps-AOV van Movir?
Dan is er wel dekking als je door besmetting met het coronavirus niet mag werken. Ook als je niet arbeidsongeschikt bent. Houd hierbij wel rekening met je eigenrisicotermijn. Vaak zal de quarantaine vanwege besmetting namelijk nog binnen je eigenrisicotermijn liggen. Deze dekking geldt niet als je een Beroeps-AOV van Reaal, Delta Lloyd of Nationale-Nederlanden hebt.Ben je uitgevallen doordat je ziek bent door het coronavirus? Dan vragen wij je het nog 2 weken aan te kijken. Heb je na 2 weken nog steeds klachten of verergeren de klachten? Vul dan het meldingsformulier in. Of je gevaccineerd bent of niet, heeft geen invloed op je eventuele recht op uitkering.
Nee. De aov biedt dekking bij arbeidsongeschiktheid door een ziekte.
Nee. Er is dekking als je door arbeidsongeschiktheid je werk niet kunt doen, en dat is in dit voorbeeld niet het geval.
Er is geen sprake van arbeidsongeschiktheid door ziekte, we verlenen dus geen uitkering.
Ja, je bent verzekerd als je arbeidsongeschikt raakt door het coronavirus.
Mijn uitkering
We doen er alles aan om voorkomen dat onze collega’s ziek worden. Mocht dat onverhoopt niet lukken, dan zorgen we dat de uitkeringen gewoon doorgaan.
Het is wel zo dat afspraken met begeleiders, zoals arbeidsdeskundigen, telefonisch (in combinatie met beeld) worden uitgevoerd.
Mijn aanvraag en keuring
Per individuele situatie wordt bekeken of het onderzoek wel of niet kan doorgaan.
Wij zullen per aanvraag kijken of er zonder onderzoek een medisch advies mogelijk is.
We kunnen uiteraard alleen een algemeen antwoord geven. Want elke aanvraag is anders en zal dus individueel worden beoordeeld. We leveren immers maatwerk.
- Is de opgevraagde medische informatie noodzakelijk om het risico op uitval voor het uitvoeren van de kerntaak van je beroep te kunnen beoordelen: We stellen de inhoudelijke beoordeling van je aanvraag uit, voorlopig met een termijn van 3 maanden.
- Is de opgevraagde medische informatie noodzakelijk om het risico op uitval voor andere taken dan de kerntaak van je beroep te kunnen beoordelen: We nemen een beperkende clausule (voorbeeld: we verlenen geen uitkering bij arbeidsongeschiktheid door rugklachten) op met recht op herbeoordeling na half jaar. Na dat half jaar wordt, afhankelijk van de beoordeling, de beperkende bepaling gehandhaafd, of hij komt te vervallen.
Premie betalen
Het is voor veel mensen inderdaad een hele stressvolle periode. Als je daarbij ondersteuning nodig hebt, dan kun je natuurlijk een beroep doen op de ervaren coaches uit ons netwerk.
Op de pagina Coaching lees je hoe je contact kunt opnemen.
Aov afsluiten
In de meeste gevallen vallen de gevolgen van deze virusinfectie mee. Maar er kunnen soms ook ernstiger ziekteverschijnselen ontstaan.
Daarom is afhandeling van je aanvraag pas mogelijk:
-
Als je wel besmet bent maar niet ziek: twee weken nadat de besmetting is vastgesteld.
-
Als je ook ziek bent: als je helemaal hersteld bent, en de besmetting 2 weken of langer geleden is vastgesteld.
-
Het is mogelijk dat je zelf ook besmet bent met het corona virus en misschien ziek wordt. We kunnen daarom je aanvraag pas verder in behandeling nemen als de quarantaine periode voorbij is en je dan geen ziekteverschijnselen hebt.
Krijg je tijdens de aanvraagperiode ziekteverschijnselen voordat je geaccepteerd bent voor de aov, dan moet je dat direct bij ons melden.
Ondersteuning
We kunnen ons voorstellen dat het betalen van de premie problemen oplevert. Neem in dat geval contact op met je adviseur. Samen denken we dan graag mee over een passende oplossing.
Meer informatie
-
Op de site van RIVM vind je veel actuele informatie over corona en gezondheid.
-
Op de site van Verbond van Verzekeraars staat een uitgebreide Q&A over corona.
-