Melden en uitkering
Als je arbeidsongeschikt raakt door ziekte of een ongeval, dan krijg je met een aov van Movir de uitkering waarvoor je je verzekerd hebt. Ook staat ons team van deskundigen klaar om je dan weer vooruit te helpen.
Veelgestelde vragen
Kun je je werk niet of niet volledig doen? Geef dit dan meteen aan ons door. Dan kunnen we je zo snel mogelijk helpen. Ook als je nog binnen je eigenrisicotermijn zit.
- Via Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'. Je persoonlijke gegevens zijn dan al grotendeels voor je ingevuld.
- Via het online formulier.
Ben je uit de running geweest en weer om in staat je werk (gedeeltelijk) op te pakken? We zijn blij dat te horen! Of gaat het minder goed met je dan verwacht? Geef veranderingen direct aan ons door. Dat doe je via Mijn Movir.
- Log in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Berichten'.
- Klik op 'Nieuw bericht'.
- Geef aan dat het over een claim of jouw re-integratie gaat, kies het hoofdonderwerp ‘Re-integratie’ en het onderwerp 'Toelichting over (medische) situatie'.
- Vermeld in je bericht wat er precies in je situatie is gewijzigd en per wanneer.
- Klik op 'Versturen'.
Heb je geen toegang tot Mijn Movir? Neem dan telefonisch contact op met je re-integratieadviseur. Je bereikt je re-integratieadviseur tijdens werkdagen op 030 607 87 00 (keuze 3).
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering van Movir, dan kun je als verzekerde in veel gevallen een uitkering vanwege zwangerschap aanvragen. Check hiervoor de voorwaarden van je verzekering. Deze vind je in Mijn Movir. Lees verder.
Wat een leuk nieuws! Heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering van Movir, dan kun je als verzekerde in veel gevallen een uitkering voor adoptie aanvragen. Check hiervoor de voorwaarden van je verzekering. Deze vind je Mijn Movir. Lees verder.
Ben je van plan om een orgaan af te staan? Wat bijzonder mooi dat je een orgaan wil doneren. Hiermee geef je het leven van iemand een nieuwe wending. Natuurlijk heeft de transplantatie ook impact op jou. Daarom zijn wij er voor je. Op Wil je een orgaan afstaan? Ook dan zijn we er voor je lees je wat je van ons kunt verwachten.
Wij wensen je veel sterkte. Iemand verliezen is een ingrijpende gebeurtenis.
Een overlijden van een verzekerde van Movir meld je door het formulier ‘Overlijden melden’ in te vullen. Wij zoeken vervolgens voor je uit welke verzekeringen de overledene bij Movir heeft. Was de verzekerde arbeidsongeschikt? Dan geven we het overlijden ook door aan zijn of haar re-integratiebegeleider. Vervolgens neemt 1 van onze medewerkers contact met je op om alles door te nemen. Ook de vragen die je mogelijk hebt.
Goed om te weten:
- Meld het overlijden ook bij de gemeente waar de overledene is ingeschreven. De gemeente geeft dit vervolgens door aan verschillende instanties.
- Heeft de overledene ook verzekeringen bij Nationale-Nederlanden? Geef het overlijden dan ook door aan Nationale-Nederlanden. Op de website van NN lees je hoe je dat doet.
- In februari ontvangen nabestaanden een jaaropgave. Daarop zie je hoeveel premie de verzekerde verzekeringnemer over het jaar ervoor heeft moeten betalen. Heeft de verzekerde een uitkering gekregen, dan krijg je ook een jaaropgave van de uitkering. Overzichten die je nodig kan hebben bij het doen van belastingaangifte. Meer over de belastingaangifte lees je op Mijn belastingaangifte.
Heb je recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering? Dan maakt Movir deze op de laatste werkdag van de maand over naar de verzekeringnemer. Dat is degene die ook de premie voor de verzekering betaalt.
Goed om te weten: je ontvangt geen uitkering over de dag waarop je arbeidsongeschikt bent geworden en tijdens je eigenrisicotermijn.
We maken de arbeidsongeschiktheidsuitkering over naar de verzekeringnemer. Hij is degene die ook de premie voor de verzekering betaalt.
Wij berekenen je uitkering per dag. Dat doen we door het verzekerd bedrag door 365 te delen. Voor iedere dag dat je arbeidsongeschikt bent, krijg je dus 1/365e deel van de uitkering waarop je volgens voorwaarden recht hebt. De hoogte van je uitkering hangt onder andere af van het percentage dat je arbeidsongeschikt bent en de hoogte van het verzekerd bedrag.
Uitkeringsdrempel
Toen je de verzekering afsloot, heb je gekozen vanaf welk percentage arbeidsongeschiktheid je een uitkering wilt ontvangen. Dit noemen wij de uitkeringsdrempel. Standaard is de uitkeringsdrempel 25%. Als je voor een hogere uitkeringsdrempel hebt gekozen, staat dat op je polis. Let op: Ben je minder arbeidsongeschikt dan de uitkeringsdrempel? Dan heb je geen recht op een uitkering.Uitkeringstabel
In de tabel hieronder zie je op welk percentage van het verzekerd bedrag je uitkering gebaseerd wordt.Percentage arbeidsongeschiktheid Percentage van het bedrag dat je hebt verzekerd 0 tot 25% geen uitkering 25 tot 35% 30% 35 tot 45% 40% 45 tot 55% 50% 55 tot 65% 60% 65 tot 80% 75% 80 tot en met 100% 100% Ben je arbeidsongeschikt en ontvang je zelf de uitkering van Movir, of ontvangt je eenmanszaak, maatschap of de vof de uitkering? Dan dragen wij loonheffing en premie Zorgverzekeringswet (Zvw) af. Dat doen we volgens de specificaties van de Belastingdienst. Dit zorgt ervoor dat je minder uitgekeerd krijgt (een netto bedrag) dan het bruto bedrag dat je hebt verzekerd. Wat we hebben afgedragen aan de Belastingdienst, kun jij dan verrekenen met de aangifte Inkomstenbelasting. Lees verder.
Je arbeidsongeschiktheidsverzekering heb je niet voor niets gesloten. Ben je arbeidsongeschikt door een ziekte of een ongeval, dan krijg je een uitkering waarvoor je je verzekerd hebt. Sommige verzekeringen kennen een no-claimregeling. Of op jouw verzekering een no-claimregeling van toepassing is, zie je op je polis.
Heb je een no-claimregeling? Soms kan het gunstiger zijn om af te zien van de uitkering om je opgebouwde no-claimjaren te behouden. Meer hierover lees je op Uitkering of no-claimjaren.
Ben je arbeidsongeschikt en ontvang je zelf de uitkering van Movir, of ontvangt je eenmanszaak, maatschap of de vof de uitkering? Dan dragen wij loonheffing en premie Zorgverzekeringswet (Zvw) af. Dat doen we volgens de specificaties van de Belastingdienst. Dit zorgt ervoor dat je minder uitgekeerd krijgt (een netto bedrag) dan het bruto bedrag dat je hebt verzekerd. Wat we hebben afgedragen aan de Belastingdienst, kun jij dan verrekenen met de aangifte Inkomstenbelasting. Lees verder.
Uiteraard krijg je van ons een specificatie van je uitkering en door ons ingehouden loonheffing en premie Zvw. Deze kun je gebruiken bij je belastingaangifte. Als je dat wilt, kunnen we loonheffingskorting toepassen. Geef dit dan aan bij je melding van arbeidsongeschiktheid of geef dit door aan je re-integratieadviseur.
Je uitkeringsspecificatie vind je in Mijn Movir. Kan je de uitkeringsspecificatie daar niet vinden? Neem dan telefonisch contact op met je re-integratiebegeleider: 030 607 87 00 (keuze 3).
- Log in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar ‘Mijn uitkeringen’.
In de volgende situaties heb je geen recht op uitkering:
- als de verzekering nog niet is ingegaan.
- als de mate waarin je arbeidsongeschikt bent, minder is dan je uitkeringsdrempel. De mate van arbeidsongeschiktheid drukken we uit in een percentage. Je vindt de uitkeringsdrempel op je polis. In veel gevallen is de uitkeringsdrempel 25%.
- op de dag waarop je arbeidsongeschikt bent geworden en tijdens de eigenrisicotermijn.
- als je een uitsluiting op de polis hebt voor de aandoening waardoor je arbeidsongeschikt bent.
- als je een betalingsachterstand hebt.
- als de verzekering is geëindigd.
- als je de verplichtingen die in de voorwaarden van je verzekering staan beschreven niet nakomt.
- als er sprake is van opzet of roekeloosheid.
- als er sprake is van fraude.
- als je zonder onze toestemming langer dan 6 maanden naar het buitenland gaat. Ben je arbeidsongeschikt? Overleg het dan altijd met ons als je naar het buitenland gaat.
- bij overmatig gebruik van alcohol of drugs, bij ongevallen waarbij je onder invloed was van alcohol of drugs, bij molest en bij atoomkernreacties en bij gevangenschap.
Deze opsomming is niet volledig. Check je voorwaarden en ontdek in welke situaties je nog meer geen recht op uitkering hebt.
Het nieuwe rekeningnummer (IBAN) geef je door via Mijn Movir.
- Log in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar ‘Mijn berichten’.
- Klik op ‘Nieuw bericht’.
- Kies voor 'Gaat het over je polis?' en selecteer het onderwerp 'Rekeningnummer uitkering wijzigen'.
- Vermeld in je bericht:
- je rekeningnummer (IBAN) waarop wij de uitkering kunnen overmaken.
- de naam van de rekeninghouder. Deze moet gelijk zijn aan de naam van de verzekeringnemer van je polis.
- Klik op 'Versturen'.
Heb je onkosten gemaakt? En hebben wij aangegeven deze (voor een deel) te betalen? Stuur dan je declaratie naar ons op. Dat doe je via Mijn Movir.
Heb je een rekening gekregen waarvan we hebben afgesproken dat wij (een deel van) de kosten betalen? Betaal dan de rekening rechtstreeks aan je leverancier en declareer je onkosten bij ons.
- Log in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Berichten'.
- Klik op 'Nieuw bericht'.
- Geef aan dat het over een claim of jouw re-integratie gaat, kies het hoofdonderwerp ‘Re-integratie’ en het onderwerp ‘Kosten declareren’.
- Vermeld in je bericht dat het om een declaratie gaat en wanneer je welke kosten hebt gemaakt. Voeg een kopie van de rekening toe, als je deze hebt gekregen.
- Klik op 'Versturen'.
De onkostenvergoeding maken we over naar je rekeningnummer, waar je ook onze uitkering op krijgt.
Heb je te veel uitkering van ons gekregen? Dan vragen we je die terug te betalen. Hiervoor krijg je van ons een betaalverzoek. Daarop lees je hoe je het bedrag terugbetaalt.
Maak je het bedrag zelf naar ons over? Vermeld daarbij altijd ons betalingskenmerk. Dat is belangrijk. Dan kunnen we je betaling goed verwerken. Het betalingskenmerk vind je op ons betaalverzoek.
IBAN: NL72 INGB 0672 1944 65
BIC: INGBNL2AVoor de voortgang van je re-integratietraject willen we graag weten waar je verblijft, bijvoorbeeld als je op vakantie gaat. Bespreek daarom je vakantieplannen met je re-integratieadviseur.
Uiteraard mag je tijdens de arbeidsongeschiktheid de genezing niet belemmeren of vertragen. Als je arts je bijvoorbeeld vraagt om tijdelijk een bepaalde sport niet uit te oefenen, zodat je goed kunt genezen, dan moet je je aan zijn advies houden.
Dit verschilt per verzekering. Meestal krijg je vrijstelling van premie als je na 1 jaar nog arbeidsongeschikt bent. Als dat zo is, dan laten wij je dat op dat moment weten. Deze vrijstelling van premie is vaak gelijk aan je uitkeringspercentage. Ben je 100% arbeidsongeschikt, dan hoef je geen premie te betalen. Heb je bijvoorbeeld recht op een uitkeringspercentage van 75, dan hoef je 75% minder premie te betalen. In sommige situaties is de premievrijstelling niet precies gelijk aan je arbeidsongeschiktheidspercentage.
Wil je weten hoe het in jouw situatie is geregeld? Kijk dan in je voorwaarden van je verzekering of vraag het je re-integratieadviseur.
Ben je uit de running geweest en weer in staat om je werk volledig op te pakken? We zijn blij dat te horen! Als dit goede nieuws bij ons bekend is, wordt de afspraak automatisch geannuleerd. Heb je je herstel nog niet aan ons doorgegeven? Doe dat dan meteen via Mijn Movir.
- Log in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar 'Berichten'.
- Klik op 'Nieuw bericht'.
- Geef aan dat het over een claim of jouw re-integratie gaat, kies het hoofdonderwerp ‘Re-integratie’ en het onderwerp 'Toelichting over (medische) situatie'.
- Vermeld in je bericht wat er precies in je situatie is gewijzigd en per wanneer.
- Klik op 'Versturen'.
Heb je geen toegang tot Mijn Movir? Neem dan telefonisch contact op met je re-integratieadviseur. Je bereikt je re-integratieadviseur tijdens werkdagen op 030 607 87 00 (keuze 3).
Als je na arbeidsongeschiktheid weer aan het werk bent, houdt onze betrokkenheid niet op. Je re-integratieadviseur neemt na enige tijd weer contact met je op, tenzij je daar andere afspraken over maakt. Je kunt natuurlijk ook altijd zelf contact met ons opnemen als je daar behoefte aan hebt.
Rond 20 februari krijg je een jaaropgave van Movir. Deze vind je in Mijn Movir. Je ontvangt een opgave van de premie en eventueel een opgave van de uitkering die je in het voorgaande jaar hebt gekregen:
- Log in in Mijn Movir. Heb je nog geen account? Klik dan op 'Mijn Movir activeren'.
- Ga naar Documenten.
- Download de jaaropgave om het in te zien. Ben je ingelogd op je pc? Om de opgave te bekijken, kan je ook op het oog achter het document klikken. Deze functie is niet beschikbaar op je mobiel.
Heb je aangegeven op papier met ons te willen communiceren, dan ontvang je de jaaropgave ook via de post. Je verandert je communicatievoorkeur van post naar digitaal in Mijn Movir onder 'Persoonsgegevens'. Ook bij het activeren van je account kan je aangeven dat je post graag digitaal ontvangt.
Verzekering op naam van je BV
Staat de verzekering op naam van je BV? Dan krijg je geen jaaropgave. We keren bruto uit aan de BV die de verzekeringnemer is. We houden geen loonbelasting/premies volksverzekeringen (ook wel loonheffing genoemd) en Bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw) in op je uitkering.
Staat je vraag er niet tussen?
Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.