Vaak zijn de gevolgen van klachten tijdelijk. Daarom beoordelen we je situatie pas wanneer we dat nodig vinden. Dit kan in de praktijk betekenen dat je alvast een uitkering krijgt op basis van het aantal uren dat je bent uitgevallen. Aan deze uitkering kan je geen rechten ontlenen. Om je recht op uitkering te bepalen en om je te helpen weer duurzaam te re-integreren, verzamelen we informatie over je. Onder andere over je situatie en je beperkingen. Als je klachten langere tijd aanhouden en we je arbeidsongeschiktheid willen vaststellen volgens de voorwaarden van je verzekering, bespreken we dit met je. Om vast te kunnen stellen of je arbeidsongeschikt bent volgens de voorwaarden van je verzekering is arbeidsdeskundig en medisch onderzoek van je situatie nodig.

Zo verzamelen wij informatie

Je bespreekt je situatie - en veranderingen in je situatie - met de re-integratieadviseur van Movir. Hij is de spil tussen jou, Movir en de specialisten die je ondersteunen. En je vaste contactpersoon als je bijvoorbeeld lange tijd uitgevallen bent. De arbeidsdeskundige gaat met je in gesprek over je werkzaamheden en de beperkingen die je hierbij ervaart. En de medisch adviseur verzamelt medische informatie over je. Hij kan je ook uitnodigen voor een onderzoek door een onafhankelijk arts of specialist.

  • Medisch onderzoek

    Om een goede inschatting te kunnen maken van de aard en omvang van je beperkingen en een prognose voor je werkhervatting, is mogelijk een medisch onderzoek nodig. Dit wordt gedaan door een onafhankelijk beoordelend arts, medisch specialist of verzekeringsarts. Als je medische klachten lang duren of veranderen, dan kan de medisch adviseur je vaker uitnodigen voor een bezoek aan een arts of specialist. Movir betaalt de kosten van de onderzoeken en je reiskosten.

  • Arbeidsongeschiktheid en uitkering

    Bij het beoordelen of je arbeidsongeschikt bent volgens de voorwaarden van je verzekering, maken we onderscheid tussen verschillende arbeidsongeschiktheidscriteria. In de voorwaarden van je verzekering zie je voor welk criterium je verzekerd bent.

    • Beroepsarbeidsongeschiktheid
      In de meeste gevallen beoordelen we alleen in welke mate je nog de werkzaamheden kunt doen die horen bij het beroep dat je verzekerd hebt. Dit heet beroepsarbeidsongeschiktheid. We kijken niet welke andere beroepen je nog wel zou kunnen doen. Afhankelijk van de voorwaarden van je verzekering kunnen we bij het beoordelen van je mate van arbeidsongeschiktheid ook kijken naar wijzigingen binnen je beroep en beroepswerkzaamheden. Bijvoorbeeld als je meer gaat werken omdat je meer lichtere beroepswerkzaamheden gaat doen, of als je je werk meer mechaniseert.
    • Passende arbeid
      Bij sommige zware beroepen, of als je daar zelf voor hebt gekozen, kijken wij na 1 jaar arbeidsongeschiktheid of je nog ander werk kunt doen. We kijken dan of je nog andere werkzaamheden kunt uitvoeren. Hierbij houden wij rekening met je opleiding, kennis en ervaring. Dit heet passende arbeid.
    • Gangbare arbeid
      Bij sommige verzekeringen kijken we of je nog werkzaamheden kunt doen die toegankelijk zijn voor de meeste mensen, ongeacht hun opleiding of ervaring. Werk dat geen specifieke expertise vereist en door vrijwel iedereen kan worden uitgevoerd.
  • Wie heeft toegang tot je medisch dossier?

    Gezondheidsgegevens die de medisch adviseur verzamelt, neemt hij op in je medisch dossier. De medisch adviseur deelt alleen medische gegevens met de re-integratieadviseur, medisch ondersteuner, arbeidsdeskundige en claimspecialist die noodzakelijk zijn voor het beoordelen en behandelen van je melding. Bijvoorbeeld informatie die nodig is om je te kunnen ondersteunen om weer aan het werk te gaan.

    Soms nodigt de medisch adviseur je uit voor een onderzoek door een onafhankelijk arts of specialist. Ook deze arts of specialist krijgt inzage in je gezondheidsgegevens. Natuurlijk volgens de geldende wet- en regelgeving.

    Al deze personen hebben een geheimhoudingsplicht.

  • Verwerking van je gezondheidsgegevens

    Movir hecht veel belang aan je privacy. Daarom gaan we zorgvuldig om met je persoonsgegevens. Hoe we je gezondheidsgegevens verwerken lees je in de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars en in het Protocol Verzekeringskeuringen. Verzekeraars en medisch adviseurs moeten zich daaraan houden. De Gedragscode en het Protocol kan je opvragen bij het Verbond van Verzekeraars, telefoon 070 333 85 00. Je kunt deze informatie ook downloaden via www.verzekeraars.nl.

Hoe beoordelen we je arbeidsongeschiktheid?

Om vast te stellen of je arbeidsongeschikt bent volgens de voorwaarden van je verzekering, is arbeidsdeskundig en medisch onderzoek van je situatie nodig. Vaak zijn de gevolgen van klachten tijdelijk. Daarom beoordelen we je situatie pas wanneer we dat nodig vinden. Dit bespreken we dan uiteraard met je. Dit kan in de praktijk betekenen dat je alvast een uitkering krijgt op basis van het aantal uren dat je bent uitgevallen. Aan deze uitkering kan je geen rechten ontlenen.

  • Wanneer krijg je duidelijkheid over je uitkering?

    Als de claimspecialist alle informatie heeft en een besluit neemt over je uitkering, ontvang je binnen 2 weken bericht. Heb je recht op een uitkering? Dan vind je in het bericht ook de hoogte en de duur van de uitkering. Welke informatie we nodig hebben om je mate van arbeidsongeschiktheid te bepalen, hangt af van je situatie. Daarom kunnen we hier niet aangeven hoelang het duurt voordat alle informatie is verzameld. We zijn daarbij soms ook afhankelijk van de snelheid waarmee andere partijen ons informatie geven. Als je langer arbeidsongeschikt blijft, dan zullen we vaker onderzoek doen naar je mate van arbeidsongeschiktheid. Als je mate van arbeidsongeschiktheid wijzigt, kan je uitkering ook hoger of lager worden.

  • Wat als je het niet met ons eens bent?

    Wij beoordelen je recht op een uitkering zo zorgvuldig mogelijk. Ben je niet tevreden over een besluit dat wij nemen? Of over de uitslag van een medisch of arbeidsdeskundig onderzoek? Geef dit dan door aan je re-integratieadviseur. Samen zoeken we naar een oplossing.

    Herbeoordeling of second opinion
    In overleg met je re-integratieadviseur kan je een nieuw medisch en/of arbeidsdeskundig onderzoek aanvragen. Dit noemen wij een herbeoordeling of een second opinion. Geef bij je aanvraag de redenen aan waarom je het niet eens met ons standpunt en onderbouw je mening.

    Stellen we in overleg met jou een nieuw medisch of arbeidsdeskundig onderzoek in? Dan spreken we samen af wie het nieuwe onderzoek gaat doen. En welke vragen de deskundige in het nieuwe onderzoek moet beantwoorden. Movir betaalt de kosten van dit nieuwe onderzoek.

    Laat je een nieuw onderzoek doen zonder dit eerst met ons te overleggen? Dan kan het zijn dat wij de kosten daarvan niet of niet volledig vergoeden.

    Klacht of bezwaar
    Ben je niet tevreden over de oplossing of het standpunt van de claimspecialist? Dan kan je een klacht indienen bij de directie van Movir.

    Kom je er niet uit met Movir?
    Handelt de directie je klacht of bezwaar niet tot tevredenheid af? Neem dan binnen 3 maanden na de reactie van onze directie contact op met het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid):

    Kifid
    Postbus 93257
    2509 AG Den Haag.

    Het Kifid is ook telefonisch bereikbaar: 070 333 89 99, of kijk op www.kifid.nl. Je kan je klacht of bezwaar ook voorleggen aan de rechter.